Dag 8, 14 september, Missouri Headwaters State Park

De wekker gaat om half 7. We hebben vandaag een reisdag naar Missouri Headwaters State Park. Eerst moeten we de auto inleveren en boodschappen doen. Ik hoop dat we nog tijd hebben om Helena te bekijken.

Om 7.35 uur vertrekken we bij 7,7 graden. We hadden gepland om om 8 uur te gaan rijden, dus dat compenseert weer wat boodschappentijd. De zon komt mooi rood op achter de bergen.
Onderweg naar Columbia Falls (Kalispell), waar we de auto inleveren, gooien we beide tanks vol voor respectievelijk $ 4,77 en $ 3,88 per gallon. Het inleveren is 3 minuten werk en dan gaan we naar de Walmart. Dan echt op weg naar MHSP. De tank is vol, de koelkast is vol, dus karren maar.

We rijden over een mooie, rustige weg door het Swan Lake National Forest, wat overgaat in het Lolo NF. De temperatuur daalt schrikbarend snel. Was het toen we bij de Walmart wegreden nog 15 graden, nu is het nog maar 11. Het landschap verandert in gele glooiende en dan weer vlakke graslanden, later meer begroeid met sagebrush en naaldbomen.

Tussen de middag stoppen we bij een viewpoint met weinig view door de rook, maar de temperatuur stijgt en de zon doet goed werk.

We willen Helena even in, maar kunnen geen parkeerplaats vinden, dus rijden we door. Wel stoppen we nog even bij de benzinepomp, want we zijn inmiddels half leeg en in de stad is het meestal goedkoper dan erbuiten: $ 4,89. Het is nu zomer geworden met 21 graden en met wat geluk kunnen we straks nog even buiten zitten, maar eerst nog 64 mijl rechtdoor.
We rijden langs eindeloze landbouwgronden in verschillende stadia van bewerking, maïs wat nog niet volgroeid is (late maïs, bestaat dat?), gemaaid graan met grote opgestapelde balen stro, geploegde stukken en knalgroen gewas, waarschijnlijk luzerne, wat beregend wordt.

Hier ben ik dus ingetrapt. Uit de verte net echt, maar het zijn metalen paarden

Op een rustig stuk weg, het is overigens meestal rustig, komt een FedEx vrachtwagen ons tegemoet en springt er een steentje tegen de ruit. Pang, een sterretje erin. Fijn, bedankt 😠
In het verse groen staan 3 pronghorn te genieten van het buffet. We rijden er wel te snel langs voor een foto.

Tegen 4 uur rijden we de camping op in het gebied wat Lewis & Clark vroeger bezocht hebben. We zullen ze deze reis nog vaker tegenkomen. Er staat aan het begin van de camping een bord met "moose in the area". Dat zou geweldig zijn, maar niet waarschijnlijk. Het is heerlijk weer en de korte broeken gaan aan, het bier uit de koelkast en we gaan lekker in de zon zitten. Het is hier heerlijk rustig, ondanks in de verte wat verkeersgeluid.
Er zijn hier maar 17 plekken.

We eten vanavond hamburgers van de bbq met veel gebakken uien. Vanmorgen hebben we houtskool gekocht en dat werkt een stuk beter dan de briketten. Die hebben we aan de camping gedoneerd. Voor de liefhebber. Verder sla met dressing uit het vliegtuig en aardappelsalade. Om half 8 staat de deur nog steeds open en af en toe hoor je vogels, een aantal verschillende. Het is weer bladstil.

Ik bedenk me dat ik weer vergeten ben een spelletje mee te nemen. We lezen wat en kijken een CPD met een ijsje erbij. Ik heb (helaas, want geen lactose) waterijs wat ook nog vies is, maar als je de bovenste helft weggooit gaat het wel.