Dag 31, 7 oktober, Balzac

Het was een onrustige nacht. Ik had buikklachten en Jan had vanmorgen een onbestemd gevoel. Iets zal gisteren dus niet helemaal goed meer zijn geweest. Het is nu al een stuk beter gelukkig.

Bij het ontbijt beantwoord ik wat appjes en Jan neemt de begroting door. Daar zijn we ruim binnen gebleven, dus dat is mooi.

We waren laat op, maar hebben geen haast. Het museum gaat pas om 10 uur open. Het is nu kwart over 8 en de zon komt al boven de berg uit en de lucht is blauw. Ik had het wel koud vannacht. We hoorden coyotes, dus dat was dan wel weer leuk. Dat zullen we missen, maar het verkeer hier niet. Het gaat maar door met ook veel zwaar vrachtverkeer erbij. De camping zelf is heel rustig, maar dat helpt niet veel.

Om 9.45 uur, na het dumpen en een praatje met de onderhoudsman rijden we bij 6 graden naar het museum. 10 minuten later zijn we er en ze zijn nog niet open, zodat we met een paar anderen voor de deur wachten. Het is een groot complex.

Binnen kopen we een adult en een senior ticket. Scheelt toch $ 7,-. Het is ruim en mooi opgezet in chronologische volgorde. De fossielen zijn vaak origineel en soms een afdruk ervan met een mal gemaakt. Er zijn losse onderdelen, maar ook veel complete skeletten.

Je kunt ook door een glazen wand in het laboratorium kijken waar 2 medewerkers aan het werk zijn. Er ligt een groot stuk wat in juni vorig jaar gevonden is en een andere grote die in mei van dit jaar gevonden is. Een video legt uit hoe het in zijn werk gaat.

Het is een mooi en heel interessant museum. In de grote hal staan 40 complete skeletten, meest afdrukken, maar delen origineel en het topstuk is natuurlijk een enorme T-Rex.
Aan het begin van elke nieuwe periode wordt uitgelegd wat er toen gebeurde en hoeveel er uitgestorven is en hoe dat kwam. Er zijn 5 periodes geweest waarin 50-96% van het leven uitstierf. De laatste periode die tentoongesteld wordt is natuurlijk die van de mens.

We zijn net geen 2 uur binnen geweest en lopen buiten nog even naar het uitzichtpunt. We hadden best meer tijd kunnen besteden hier, als we alles wat uitgebreider gelezen hadden. Het was interessant genoeg, daar lag het niet aan.

Om 5 over 12 stappen we in de auto, tanken onderweg naar Balzac een beetje en komen om een uur of half 2 op de camping aan. Niet gekozen op zijn schoonheid of rust, want hij ligt parallel aan de snelweg, waar we ook zicht op hebben, maar op de ligging t.o.v. Airdrie waar we morgenochtend de camper in moeten leveren.

We krijgen full hookup plek 67, met uitzicht op de snelweg. Het is een druk bereden weg en dus een constante ruis van verkeer. Daarnaast zitten we niet heel ver van Calgary Airport en dus vliegt er regelmatig een vliegtuig over en toen het verkeer vanmiddag wat rustiger was dan nu, in/tegen de spits, hoorden we in de verte ook een trein toeteren. Maar ach, we hoeven hier niet te wonen, in tegenstelling tot sommige mensen hier zo te zien.

We gaan eerst eten, gekookte eieren en een gebakken ei voor Jan en brood en daarna gaan we de resterende spullen inpakken en ik maak de camper schoon.

We hebben geen dweil gekregen en maar 1 vaatdoekje. Dat hoort blijkbaar zo bij een premium verhuurder. Jan moet ook nog wat reparaties uitvoeren. De knop van de vonkontsteking van het gasfornuis was al kapot toen we hem meekregen, dat werd ook gezegd, maar hij zat zo los dat hij er de eerste dag afgevallen is. Dat laten we lekker zo. Het sierstripje aan de zijkant van de bank bij de deur is er van de week ook afgevallen. Daar zitten gemeen scherpe punten aan nu, waar ik met keukenrol en elastiekjes een soort dopje voor gemaakt heb. De gaten in de strip zijn te groot geworden, dus straks met de bijl bij wijze van hamer, maar net ernaast een paar klappen geven, dan zit hij wel weer. Ook het klittenbandstripje van het kussen van de bank, wat 1x eraf is geweest, is er al de hele vakantie af. Het zit met nietjes aan de wand, dus die krijgen ook en tik met de bijl.

Tegen 4 uur zijn we klaar en gaan buiten in de zon zitten lezen, maar die is nogal fel en dat kijkt niet lekker, dus na een poosje verkassen we naar binnen. We zijn al ingecheckt voor morgen. Op de lange vlucht zijn we een rij naar achteren gezet. Dat is jammer, want dan hebben we minder ruimte, nu op rij 12 i.p.v. 13. Het zal wel een ander vliegtuig zijn of er is iemand met een babybedje of zo die de ruimte nodig heeft.
Zo meteen even douchen en dan vanavond buiten de deur eten. Douchen doen we toch maar in de camper. Ter plekke blijkt nl. dat je muntjes moet kopen voor de douche en daar hebben we de pest aan en water hebben we hier ook, alleen moet ik dan straks de douche nog even afnemen, maar dat zal ik ook wel overleven.

Lekker opgefrist gaan we naar de A&W aan de overkant van de snelweg. Rechts daarvan, een stuk verderop, zien we de Bass Pro Shops liggen waar we op de heenweg geweest zijn.
De A&W blijkt een drive through bij een benzinepomp te zijn. Er zijn wel 2 tafeltjes, maar dat ziet er niet echt uitnodigend uit, dus nemen we het mee en eten we het lekker thuis op. Dan kunnen we er ook een wijntje en een biertje bij nemen, dat moet tenslotte ook op.
We genieten van de bijna volle maan waar we goed zicht op hebben.

Na het eten gaan we nog even lezen en daarna een Poldark kijken. Het was heerlijk weer vanmiddag met een graad of 20.